Isnin, 12 Oktober 2009

Secebis kisah_02...

Assalamualaikum..
salam kpd semua yg mambace..da lme aku tak update entri..herm.Bukan pe..mgkin mase xde.Tak pn aku sndiri yg kekurangan idea.Ok la...ari ni aku de kisah tuk korang sume.Mgkin hanye cerita kosong..mne yg boleh di ambil,kita ambil.Mne yg rse mengarut..anggap la aku ni yg merepek..huhu.
Taat atau Khianat..
Aku tak tau tajuk ni sesuai ker tak..kene atau tak.Tapi tak pe..org kate yg pnting tu isi di dalam..bukan tajuk.Korang bace dulu..pandai2 la bubuh tajuk per yg korang nk...

Hari ni aku bukan nk cerita tntg aku..atau secebis pengalaman aku.Tapi aku nk cerita tntang DIA.saper dia???..biarlah aku nmakan die RAHSIA.Mulanya bila aku blik ke cairo baru2 ni,sebab nk ambil borang zakat tuk aku sndiri dan juga ahli2 yg len..lagipun aku da lame tak blik ke saner.Mane taknye...raye ari tu pun aku tak balik.Dapat la jumpe member2 yg datang skali ngn aku ke mesir ni..Bila da lme tak jumpe..macam2 yg di ceritakan.Sambil bersila atas kerusi,dan teh arab di atas meja aku mendengar sahabatku bercerita.Aku tau ape yg die ceritakan bukan la omong kosong,atau hanye sebagai utk bahan gelak ketawa.Ceritanya berisi..walaupun ader yg lucu..tpi bkn cerita lawak.Die bukan bercerita politik,atau tntang die..tapi bercerita tntng RAHSIA.

RAHSIA...biarlah korang kenal sebagai rahsia.Ya..org yg boleh di katakan mempunyai jawatan pnting di mesir ni.RAHSIA pendiam,tidak bnyak bercakap,tapi ramah..malah dialah dulu org yg kami terlalu hormat.Tapi mgkin hnya dlu..lepas mnjadi "org penting" sume tu aku rase da berubah.Sifat angkuh mgkin terdapt sdikit dlm hatinya..tapi tu pndapat aku..aku x tau la korang sume.Terlalu ssah utk senyum..tak bersapa apatah lagi utk bersembng.mgkin RAHSIA sibuk..maklum la,da jdi org penting.Tapi takkan sampai nak memberi salam pun susah.tu lah RAHSIA bagi aku.

Sahabatku bercerita..tentng kawannya yg menjadi MANGSA.Mangsa yg hanya setaun jagung sudah berani dtg ke mesir..aku kagum sedikit dengannya.bkan senang nk berjauhan dgn keluarga..lagi2 dlam usia yg muda.

Ok..ku truskan crita ni.Mngsa dtg bersama keluarga..dan setelah bberape ketika di mesir,keluarganya pun pulang dgn meninggalkan amanat kpd RAHSIA.Amanatnya menjga si mangsa di sini.Mgkin atas sbab tanggungjawab..RAHSIA menerima amanat tu.Dan selepas beberapa minggu..mangsa mengadu.Katenye duit yg dismpan pd RAHSIA tggal skit.aku plik??jadi musykil....dari 2000 yg diberi.hanya tggal 1ooo lbih shja.walhal mangsa tak membeli ape2..takkan hnye makan minum 2mggu smpai 500 kot...plik.tu blum kira 'set teko' si mangsa yg digunakan tuk BKAN.Mgkin RAHSIA pnjam kot..aku mnyedapkan ati.Kalau RAHSIA mntak izin xde la bising2,ni ckp pe pn tak..pakai ambil je..Radang mangsa.Kesian...tu la yg boleh aku ckp pn..btul ke sume ni???nta la..aku pn hnya mendngr.tapi klo btul...harap RAHSIA betulkan balik keadaan.Tak perlu la mnggunakan kuasa org penting 2 tuk mmbuat sesuka hati.Kita dipilih menjdi org pntng tuk kesenangan org di bawah.bkan tuk menyusahkan lagi...kalu macam ni la..aku rase tak ade ape yg boleh mengubah .masih lagi di takuk yg same.

Dgn tersenyum sahabat aku mnghabiskan crita.."kalau aku la yg kena,mmg aku melawan balik..depa boleh,apa?ingt kita tak boleh buat ka?"aku pn turut senyum..mmg btul jgak ape yg di kate..tpi,sejauh mane yg kita bleh buat??antara taat atau khianat...korng fikirkan.

1 ulasan:

  1. hadoi bro..
    ponin nak baca..hehe..
    ko kener wat kolum tengah ni lebar sikit..
    pastu kat halaman utama kener buat script read more bagi pendek sikit isi depan tu..
    penat nak scroll jauh2 sampai bawah nanti..
    aku tunggu maser jer nak pakai domain aku sendiri baru aku taram sampai habis..
    masa tu jgn kater lagu,citer lawak,..
    sekali pantun,movie,software,internet marketing..semua aku taram..
    mungkin aku pakai domain aizatshare.com
    iluvcomp tu sesajer jer tgk power..
    ko dah daftar semaiclub blom..bg aku email ko

    BalasPadam